Marraskuinen kolea ilma pyyhkii Helsingin katuja, tuulen nopeus on n. 7m/s ja kevyt tihkusateinen sumu leijuu ilmassa. Saavumme alkuillan pimeydestä Yrjönkadulta sisään Forumin myymälämme, jossa jokseenkin tavallisen näköinen 41-vuotias mies tutkailee Ortliebin kuivapussivalikoimaa. Sattumalta hän ei kuitenkaan ole paikalla.
Nopealla silmäyksellä herra näyttää tavalliselta inkoolaiselta perheen isältä, joka toki on totta, mutta hänellä on hieman perinteisestä syksynlehtien pois haravoinnista poikkeava projekti meneillään.
Miehen nimi on Sam Öhman ja hän aikoo ensimmäisenä suomalaisena soutaa yksin yli Atlantin valtameren. Kyllä, ymmärsimme aivan oikein. 5000 kilometriä ja 70-90 vuorokautta, yksin soutuveneessä veto kerrallaan yli maapallomme toiseksi suurimman valtameren. Mikä saa Sam Öhmanin tekemään tämän reissun, joka ilman syvempää tarkastelua kuulostaa täysin järjettömältä?
Meri ja Atlantin valtameri eivät ole Samille entuudestaan täysin tuntemattomia elementtejä. Purjehdusharrastus alkoi hänellä jo nuorena vaikkei perheessä ollut ainuttakaan purjehtijaa. Ystävien kautta tuulenvoimalla seilaamiseen mukaan päässyt kilpailunhaluinen Sam huomasi melko pian, että pelkät sunnuntaipurjehdukset eivät olleet hänen juttunsa. Nykyään tästä todisteena Pukinmäestä maailman merille suunnanneen Öhmanin Inkoon kodin palkintovitriiniä koristaa 15 SM-tason mitalia purjehduksen eri luokista ja näistä viisi jopa kultaista. Mahtuupa sekaan myös maailmanmestaruus kultamitali X-41 -luokasta.
”Joillain ihmisillä se juttu on Everest ja mulla se on Atlantti.” , Sam toteaa cappucinon ääressä Kampin 5. kerroksessa sijaitsevan Story ravintolan pöydässä, johon olemme saapuneet tekemään haastattelua. Ensimmäisen kerran Atlantin ylitys Samin kohdalla tapahtui vuonna 2009, jolloin hän osallistui kaksihenkisen miehistön toisena jäsenenä purjehduskilpailuun Ranskasta Meksikoon.
Atlantin valtameri on Samin Everest. (Kuva Sam Öhmanin arkistosta vuoden 2009 Atlantin ylitysreissulta.)
Kilpailu muuttui kuitenkin yllättäen selviytymistaisteluksi. 600 merimailia ennen Karibian Windward Islandseja kölilaatikko halkesi purjeveneestä ja koko köli oli vaarassa tippua meren syvyyksiin hetkellä millä hyvänsä. ”Hyvin mennyt kilpailu muuttui siinä hetkessä sellaseks 4 vuorokauden selviytymistsemppaamiseksi. Meillä oli löpöö ehkä 20 tunniksi ja matkaa oli 4 päivää, joten tilanne oli vähän heikko”., Öhman muistelee. Valtamerellä ei ole pakopaikkoja ja maihin on päästävä, joten matka jatkui. Koko kaksihenkinen miehistö Öhman mukaan lukien pakkasi selviytymistavaransa kannelle kiinnittäen ne veneeseen ja valmistautui hylkäämään aluksen tarvittaessa. ”Yksi käännekohta oli, kun saatiin ohi menevästä rahtilaivasta diesel -täydennys. Me rakennettiin sellainen köysirata, jonka avulla saatiin sitten dieselii sieltä laivasta meille.”. Köli ei kuitenkaan loppuen lopuksi pudonnut ja Öhman sekä toinen miehistön jäsen pääsivät nilkuttaen maihin St. Bartsille – kisa jäi valitettavasti kesken.
Selvää on siis, että Sam Öhman on kokenut merenkävijä, mutta tällä kertaa Atlantin ylitykseen hän suuntaan ensinnäkin yksin ja toiseksi soutuveneellä ilman purjeita tai moottoria – Sam Öhman, miksi ihmeessä?
” Kyllä tätä välillä kiroo, että miksi täytyy työntää itsensä vaikeisiin paikkoihin ja tilanteisiin, mutta loppupeleissä tässä kuitenkin taitaa olla kyse mun kohdalla itsensä tuntemisesta ja minuudesta. Apulannan sanoin ”puutteita koodissa” taitaa olla, koska tää on mun tapa selvittää mistä mä selviän ja miten pärjään noissa tilanteissa ja etenkin oman itteni kanssa 90 vuorokautta.”
Sääolosuhteet Atlantilla saavat ihmisen helposti muistamaan on pienuutensa.
Öhmanin mukaan kaikki todelliset syyt varmasti löytyvät todella syvältä hänestä itsestään ja mukana saattaa olla myös hieman lapsellista itselleen näyttämisen tahtoa. Välillä kuulee sanottavan, että ihminen kontrolloi luontoa. Totta on, että ihmisen toimilla on suuria vaikutuksia luontoon, mutta sen voimien kontrollointiin emme kuitenkaan pysty. Eräs kiinnostava tekijä miehen mukaan onkin oman pienuuden hahmottaminen luonnon massiivisien voimien keskellä. ”Yksi juttu on myös oman pienuuden tunteen saavuttaminen, tollasissa mestoissa vaan tuntee ittensä niin pieneksi. Viimeksi Atlantilla oltiin sellasissa olosuhteissa, että mä ajattelin, että ei helvetti tää meri on ihan hirvee mesta, oltiin kolmesta pisteestä köytetty kiinni veneeseen ja tuntu siltä, että olit keskellä massiivista koskea joka vie sut vaan mukanaan. Kelin rauhottuessa aamulla sä näät sit sen auringonnousun, joka kertoo, että tästä selvittiin. Siinä vaiheessa älyää sen miten pieni on, koska ei siinä se köysi päättänyt, että viekö meri mut mennessään vaan se meri. Meri kuitenkin repi samalla veneestä irti juttuja, jotka oli pultattu kiinni.”
Öhmanin soutuvene kuvattuna ylhäältä kesän testisoutujen aikana. Tilaa ei paljon, mutta tarpeeksi, jotta 70 – 90 vuorokauden tavarat saadaan mahtumaan kyytiin. (Kuva: Kim Öhman Visuals.)
Soutamalla Atlantin ylitys tulee tapahtuu Samin kohdalla tällä kertaa osana 12.12.2017 Kanariansaarten La Gomeralta alkavaa Tallisker Atlantic Challenge -kilpailua, jota on järjestetty 2000-luvun alusta asti. Suoritus tapahtuu kuitenkin yksin ja muita kilpailuun osallistuvia veneitä ei avomerellä juurikaan ole näkyvissä.
Testikilometrit ovat olleet tärkeä valmistautumista, jotta veneen toimivuus pystytään varmistamaan. ( Kim Öhman Visuals.)
5000 kilometrin ja arviolta 70 – 90 vuorokauden soutu-urakkaan valmistautuminen ollut pitkä ja suunnitelmallinen prosessi. Fyysisen puolen on totta kai oltava kunnossa, mutta sitäkin suurempaan rooliin nousee mentaalisen kantin kestävyys. ”Oltiin Englannissa kilpailuorganisaation järjestämässä koulutuksessa ja siellä kerrottiin, että kilpailun historiassa vielä kukaan ei ole hylännyt airojaan fyysisen kunnon pettämisen takia – mentaalinen puoli on taas koitunut usean soutajan kohtaloksi.”, Öhman kertoo. Mentaalipuolella Samin mielensyövereitä on avannut henkinen valmentaja Niko Leppänen. ”Yks tärkee juttu on pahimpienkin pelkoja kohtaaminen, koska niistä voi reissun aikana tulla todellisuutta ja silloin ei varaa arpoa miten niihin suhtautuu. Olen käynyt Nikon kehotuksesta läpi erilaisia skenaarioita läpi aina sinne pahimpaan, eli kuolemiseen asti.” Tällä halutaan poistaa pelkoja. Monesti ihminen ajattelee, että parempi olla miettimättä liikaa. Mun mielestä on parempi miettiä silloin kun olet turvallisessa paikassa ja saada pelot mittakaavaan.
(Kuva: Kim Öhman Visuals.)
Fyysisen harjoittelun puolella Öhman oli valmistautunut pitkiin pyöräily- ja juoksulenkkeihin, mutta soutaen Atlantin ylittäneet konkarit kumosivat treenivinkeillään Samin odotukset. ”Urakan jo suorittaneet kaverit kertoivat, että go big or go home. Soutaminen tapahtuu keskimäärin 90-100 sykkeellä, joten perinteinen kestävyyskunto ei ole ykkösfokus treenaamisessa vaikka toki sitäkin tarvitaan. Tärkeämpää on rakentaa lihasta ja voimakestävyyttä, jotka suojaavat rasitusvammoilta. Lisäksi keittiö on ollut mun kodin lempimesta viime aikoina, täytyy kerätä massaa reissua varten myös syömällä. Mä oon nyt varmaan läskimmässä kunnossa kuin ikinä!”, Sam naurahtaa. Edellisvuosien tilastojen perusteella Atlantin yli soutamisen aikana soutajan elopaino tippuu noin 20-25%, joten massan kerääminen ennen reissua ei varmasti mene Öhmanin suorituksen onnistumisen kannalta hukkaan.
Koko suoritukselta pieneksi yllätyksemme mies kuitenkin odottaa yllättävän tavallisia asioita. ”Mä haluun nähdä valaan! Mua jäi vähän viime Atlantin ylitysreissulla reissulla harmittamaan, että en nähnyt yhtään valasta. Kaikkia muita mereneläviä lentokaloista delfiineihin nähtiin kyllä, mutta valaat pysyttelivät syvyyksissä. Tällä reissulla mun ja valtameren välissä on ainoastaan sentin verran vaneria. Samanlaisella veneellä soutanut kaveri kertoi, että veneen rungon läpi voi kaikessa hiljaisuudessa jopa kuulla valaat. Täytyy olla tarkkana tällä kertaa!”, Öhman hehkuttaa. Intohimo luontoa kohtaan on kuultavissa kaikessa miehen puheista ja luonnon eri esitysten kokemiset aina punaisista auringonlaskuista kosketeltavan kirkkaisiin tähtitaivaisiin ovat hänen ”souteluretkensä” kohokohtia.
Auringonlasku jossainpäin Atlanttia vuonna 2009. (Sam Öhmanin arkistokuva.)
Myöskin elämän yksinkertaisuus on asia, jota Sam odottaa. ”Mentaalipuolen valmennuksissa olen paljon käynyt juttuja läpi positiivisen välipitämättömyyden kautta, joka on mun lanseeraama termi. Se on muodostunut useiden eri keskusteluiden ja kirjojen pohjalta kautta, eli vastaamalla itselleen kysymykseen mitäs sitten? Tää tarkoittaa sitä, että jos vähän väsyttää tai harmittaa niin mitäs sitten? Tai jos tuulet kääntyy väärään suuntaan, sataa kaatamalla ja ruoka maistuu pahalle – mitäs sitten? Keskellä Atlanttia elämä on melko yksinkertaista. Kaikkiin näihin kysymyksiin vastaus on helppo. Jatka omaa tekemistä, keskity tavoitteeseen ja souda lisää.” , Öhman linjaa. Positiivisen välinpitämättömyyden riskit Öhman kuitenkin tunnistaa. Kuuleman mukaan se jää helposti päälle lähes kolmen kuukauden suorituksen jälkeen ja arkielämässä jos laskut jää maksamatta niin aina ei voi vastata, että mitäs sitten?
Kirjoittajan mieleen kuitenkin juolahti Sam Öhmanin positiivisen välinpitämättömyyden harjoitusten kautta ajatus, että voisiko se toimia myös joissain arkielämän haastavissa tilanteissa? Voisiko joskus siis vastata vain, että mitäs sitten? Jos samalla kuitenkin jatkaa omaa tekemistään ja hoitaa määrätietoisesti asiat kuntoon pitäen oman päämääränsä kirkkaana horisontissa siintäen?
Kiitämme Sam Öhmania äärimmäisen mielenkiintoisesta haastattelusta ja toivotamme tsemppiä valmistautumisen viimeisiin airon vetoihin ennen 12.12.2017 Kanarialta alkavaa Suomen mittakaavassa historialliseksi luokiteltavan suorituksen alkamista.
Scandinavian Outdoor on ylpeänä tukemassa Samin matkaa ja seuraamme aktiivisesti hänen edesottamuksiaan tarinan kehittyessä.
Elämää Ulkona -sivumme lisäksi Samin matkaa voi seurata seuraavissa kanavissa:
– https://www.soutaenkaribialle.com
– https://www.instagram.com/soutaenkaribialle/
– https://www.facebook.com/soutaenkaribialle/
Kuva: Kim Öhman Visuals.
Tsekkaa Sam Öhmanin ja asiantuntijoidemme yhdessä valitsema varustelista tästä alta:
Garmin InReach Explorer+ kartta-gps-laite SOS-toiminnolla
Petzl Tikka XP Led 180 -otsalamppu
Leatherman Wave Black -monitoimityökalu
Sea To Summit Ultra-Sil Dry Sack 4L -kuivapussit
Sea To Summit Ultra-Sil Dry Sack 2L -kuivapussit
Sea To Summit Ultra-Sil Dry Sack 1L -kuivapussit
Primus Power Lighter III -sytyttimet
Scandinavian Outdoorin lisäksi Soutaen Karibialle projektia ovat mukana tukemassa seuraavat yritykset:
Lisäksi suomalainen Leader Foods on suunnitellut Samille ruokavalion reissulle, jossa mukana on valikoimistamme löytyvät Leaderin Outdoor -sarjan retkiruuat. Leader Foods on mukana tukemassa ja auttamassa Samia varustamalla hänet jokaiselle päivälle suunnitelluilla ateriapaketeilla!
Bonge Oy (Jack Wolfskin Finland, Sigg Finland, Gloryfy)
Bonge Oy on suomalainen perheyritys, joka edustaa Suomessa Jack Wolfskiniä, Sigg -pulloja ja Gloryfy Unbreakable aurinko- ja laskettelulaseja. Atlantin ylityksessä soutaen mukana ovat kaikki Bongen edustamat brändit ja samat omien alojensa huippumerkit löytyvät myös Scandinavian Outdoorin valikoimista.
Fressi
Rautio sports
Exide Finland
Litemarine
Finnrowing
Nordic C-Management
Raymarine Finland
Maritim
Nylund´s Boathouse
Videoslots
Hayday Organic