Kirjoittaja on paloesimies Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella. Hän harrastaa purjehdusta, vapaalaskua, vuorikiipeilyä ja polkujuoksua. Hän toimii myös osa-aikaisena myyjänä Tammiston myymälässämme, ja palvelee asiakkaita monipuoliseen kokemukseensa nojaten.
Kevätaurinko lämmittää sataman telakka-aluetta ja saa aikaan kuhinaa veneiden väleissä. Sukset on huollettu kesäteloilleen ja nyt on aika paljastaa purret suojapressujen alta. Luvassa on kaikenlaista pientä laittoa. Kenties uusi plotteri, uusia heloja tai huolletun lämmittimen asentaminen paikalleen takaisin. Venevahan tuoksu tuo jo lupauksen kesän merellisistä seikkailuista ja kohta veneiden kyljet kiiltelevät kilpaa liplattavien laineiden kanssa.
Purjehdukseen ja muuhun vesillä liikkumiseen on aina kuulunut erottamattomana osana vapaus. Vapaus kulkea ja valita itse reittinsä ja määränpäänsä tarjoavat valtavasti mahdollisuuksia niin pienille kuin suurillekin seikkailuille. Vapauden määrä on suoraan verrattavissa siihen, kuinka hyvin seikkailuun valmistautuu. (S/y Silvermoon ja sen miehistö pyrkii omalla valmistautumisella maksimoimaan vaihtoehdot seikkailun toteuttamiseksi. Näin me valmistaudumme omaan seikkailuun.)
Turvallisuus ei ole sitä, ettei mitään tapahdu. Turvallisuus on sitä, että kun jotain tapahtuu, niin mitään ei tapahdu. On siis hyvä opetella ennakoimaan yllättäviä tilanteita, jotta osaa välttää niitä. Erilaiset kurssit ovat erinomainen mahdollisuus oppia uutta ja kerrata vanhaa osaamista. Tunnetuimpia kursseja ovat saaristo- ja rannikkolaivurikurssit. Turvallisen navigoimisen lisäksi kursseilla opetellaan merisäätä, veneilyn väistämissääntöjä ja edistetään hyvää turvallisuuskulttuuria. Veneilijän pelastautumiskurssi on suunniteltu pienveneilijöiden omatoimista pelastautumista ajatellen. Lohjan Meriturvan koulutusaltaassa pääsee harjoittelemaan veteen pudonneen nostamista veneeseen, pelastuslauttaan kiipeämistä ja paljon muuta hyödyllistä. Aallot, tuuli ja sade simuloidaan altaassa ja näin veneilijä saa oivan mahdollisuuden harjoitella mahdollista tositilannetta varten, turvallisesti osaavan kouluttajan opastuksella.
S/y Silvermoon miehistö veneilijän pelastautumiskurssilla
Keväällä ennen ensimmäistä purjehdusta tehdään paukkuliiveille puhallustesti ja tarkistetaan liivien kunnon sekä laukaisupatruunoiden päivämäärät. Pelastusliivejä on hyvä tottua käyttämään veneillessä käytännössä aina, koska vesillä veteen pudonneen saaminen veneeseen voi olla todella työlästä, myös hyvässä kelissä. Veneen meri-VHF-puhelimen testaaminen on hyvä tehdä pari kertaa kauden aikana. Puhelinverkon kantavuus saaristossa voi olla yllättävän heikko, ja silloin meri-VHF on ainoa varma keino saada yhteys viranomaisiin mahdollisen hädän tullen. On hyvä myös opettaa lapset käyttämään DSC-laitetta, jos aikuinen ei pysty apua hälyttämään. Veneen katsastuksen yhteydessä tarkistetaan alkusammuttimien huolto. Omaa ensiaputaitoa kannattaa pitää yllä, koska saaristossa ulkopuolisen avun saapuminen voi kestää pitkään. Saaristoa ja merta voi siis oikein hyvin verrata Lapin tunturiin ja erämaihin.
Purjehdusseikkailun suunnitteleminen on jo itsessään iso osa seikkailua. Karttojen tutkimisessa on jotain maagista. Turun Partio-Sissien siniset satamakirjat ovat jo vuosikymmeniä tarjonneet huviveneilijöille lukemattomia uusia kohteita rantautua ja tutustua lumoavaan saaristoon. Sosiaalisen median erilaiset ryhmät sisältöineen ovat hiljalleen syrjäyttämässä painettuja kirjoja ja karttoja. Kuitenkin, iltaisin veneessä kynttilän tai lyhdyn valossa, villapaidan lämmössä, on hieno hetki yhdessä katsella paperista merikorttia ja satamakirjasta suunnitella seuraavien päivien etappeja.
Turun Partio-Sissien satamakirjat
Purjehtija on perillä heti, kun köydet irtoavat laiturista. Henkisesti perillä ollaan kuitenkin jo laiturilla, kun plotteriin ja merikorttiin on piirretty aiottu reitti, on seikkailu jo alkanut. Vaikka sää näyttääkin lähdön hetkellä leppoisalta ja näkyvyys auringonpaisteessa tuntuu loputtomalta, on hyvä valmistautua yllättäviin sään muutoksiin. Tarjolla on monia sääpalveluita erilaisilla alustoilla. Kannattaa vertailla eri säämalleja toisiinsa ja siten rakentaa itselleen oma sääennuste. Merisumu voi yllättää nopeastikin, joten on hyvä olla aktiivinen navigoidessa, myös hyvällä näkyvyydellä. Pelkkään plotteriin ei kannata luottaa, vaan on hyvä pystyä paikallistamaan itsensä nopeasti paperiselta merikortilta. Aallokkoista ja keikuttavaa keliä varten on hyvä suunnitella etukäteen se, kuinka navigoiminen toteutetaan. Paperisen merikartan käyttäminen haastavassa kelissä on hyvä harjoitella ennakkoon, vaikka käytössä onkin sähköisiä apuvälineitä.
Reittisuunnitelman tekoa
Retken ja seikkailun pituus määrittää eväiden määrää ja sisältöä. Veneilyn erottaa muusta retkeilystä oikeastaan vain se, että mukana saattaa olla jääkaappi, vaikkei kaikissa veneissä sitä edes ole. Pidemmillä retkillä veneiden kylmäsäilytystilat tuottavat haasteita, vaikka jääkaappi veneessä olisikin. Tuoremehujen pakastaminen ja niiden käyttäminen kylmäkalleina kylmälaukussa on hyväksi havaittu keino pitää tuoreita ruoka-aineita kylmänä. Kuivaaminen säilytyskeinona toimii veneessä täysin siinä missä Lapin vaelluksella. Kuivattu jauheliha ja pussimuusi maistuvat veneessä aivan yhtä upealta kuin telttaretkellä. Purjehduspäivän aikana syötävät eväät on hyvä valmistella ennakkoon. Eväiden helppo syöminen kannattaa ottaa suunnittelussa huomioon. Valmiiksi tehdyt monipuoliset ruokaisat salaatit toimivat kevyenä lounaana purjehduspäivän lomassa. Esimerkiksi couscousia pohjaksi, tuoreita avokadoja, kylmäsavulohta ja limemehua. Vain mielikuvitus on rajana. Retkiruoat joihin lisätään vain kuuma vesi toimivat vesillä oivallisesti. Satamassa on hyvä keittää vedet valmiiksi termospulloihin, jolloin vesillä on helppoa saada lämmin ruoka vaikka hieman keikuttaakin. Varamuonaa on myös hyvä varata veneeseen, jos sää yllättää ja pakottaa muuttamaan aiottua suunnitelmaa.
Kuivattua jauhelihaa
Helposti syötävää retkiruokaa
Lapset veneilyssä on hyvä ottaa huomioon valmistautumisessa. Lapset ovat erittäin sopeutuvaisia ja keksivät kyllä itse tekemistä veneessä, kunhan me aikuiset vaan maltamme antaa heille siihen aikaa. Pelastusliivien pitämiseen kannattaa totutella jo laiturilla, koska todennäköisimmin lapset joutuvat veden varaan juuri rannassa. Näin lapset oppivat niiden tärkeyden, ja veneessä kannella ollessaan pitävät niitä mielellään. Veneessä mobiililaitteiden akkujen latausmahdollisuudet ovat rajalliset. On siis hyvä valmistautua ja varata virtapankkeja pidempiä päiviä varten. Lapsia kannattaa osallistaa itse veneilyyn mahdollisimman paljon, ja siten antaa heille perinnöksi arvostus luontoa ja ainutlaatuista saaristoa kohtaan. Kiikarit ja lintukirja kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan, koska saaristo on lintubongarin paratiisi.
Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Vesillä liikkuessa valmistautumisen merkitys korostuu ja siten se mahdollistaa upeat seikkailut. Seuraavassa blogissa päästään itse asiaan, eli vesille.