Ilman New Englandin vaativia olosuhteita ei olisi Timberlandia - valmistajan tarina alkoi työkenkien valmistamisesta ammattikunnille, joissa kenkien on oltava järeät, kestävät ja suojaavat.
Merkin perustaja Nathan Swartz kehitti ensimmäiset vedenpitävät kengät Sidney-poikansa kanssa. Poika päätti perustaa kenkien ympärille brändin - näin Timberlandit saivat alkunsa.
Timberlandin suuri missio on olla vastuullinen. Tämä missio on mukana kaikessa toiminnassa suunnittelupöydältä tuotantoon ja valmiiseen asiakkaalle valmistettuun tuotteeseen.
Vuonna 1973 julkaistiin ensimmäinen legendaariseen maineeseen yltänyt malli, 8-tuumaisella varrella varustettu Timberland Boot. Kolmea vuotta myöhemmin markkinoille tuli vielä tänäkin päivänä parhaiten myyvä 6-tuumainen versio.
Nykyään valmistajan tuotanto jakautuu kolmeen kategoriaan: Työ, arkikäyttö ja retkeily.
Timberlandin tuotteita valmistaa yli 250 000 käsityöläistä, yli 300:ssa tehtaassa ja 30 eri valtiossa. Yrityksellä on pitkät perinteet tuottaa työntekijöillensä reilu, turvallinen ja tasa-arvoinen työpaikka, joka ei vahingoita työntekijöitä, paikallisia yhteisöjä eikä luontoa.