• EUR

    HUOM! Maksu laskutetaan euroissa. Muilla valuutoilla näytetyt hinnat ovat arvioita perustuen Euroopan Keskuspankin päivän valuuttakurssiin.


    • EUR
    • SEK kr
    • GBP £
    • USD $
    • AUD $
    • CAD $
    • CHF
    • CZK
    • DKK kr
    • JPY ¥
    • NOK kr
    • PLN
    • RUB руб

Ostoskorisi on tyhjä.

Rinkan säädöt – Selvyyttä miljooniin roikkuviin remmeihin

dsc_0299

Kuvan tuimasta ilmeestä huolimatta kirjoitan teille iloisin mielin ja hymyssäsuin kuinka rinkka viritetään selkään oikeaoppisesti, jotta rinkan kantamisesta tulisi nautinnollisempaa. Rinkka saattaa usein heilua, huojua, roikkua ja näin ollen aiheuttaa ikävää pakotusta hartioihin, varsinkin silloin kun taakka on raskas. Oikeilla säädöillä näistä ongelmista pääsee eroon tai ainakin niitä saa lievennettyä. Olipa rinkka merkiltään mikä tahansa, yleensä tässä tekstissä esitetyt säätöremmit löytyvät jokaisesta.

Rinkan säädöistä ainoastaan selänpaneelin pituudensäätö pysyy yleensä paikallaan. Eli kun sen kerran asettaa hyvään pituuteen, sitä ei tarvitse sen koommin muuttaa. Muut säätöremmit joutuu useimmiten jokaisen tauon jälkeen säätämään aina uudelleen, olipa kyseessä kymmenen minuutin istahdus tai tunnin lounastauko. Tästä ei kannata kantaa huolta, sillä äkkiä säätäminen jää lihasmuistiin ja menee lonkalta miettimättä asiaa sen enempää. Ensimmäisenä askeleena kun rinkka tyrkätään selkään kannattaa kaikki remmit ja remelit olla löysällä ja aloittaa asettaminen askel kerrallaan.

dsc_0267Alkuvaiheessa rinkan remmit löysällä

Seuraavaksi kiristetään lantiovyö. Lantiovyö tulisi asettaa siten, että lantiolla olevat terävät suoliluunkärjet olisivat suurinpiirtein keskellä lantiovyötä. Lantiovyö ei saa olla luiden ylä- eikä alapuolella. Lantiovyö saa olla kireällä, jotta osa rinkan painosta pystyy lepäämään lantiolla sitä kannettaessa.

dsc_0270dsc_0272

Kun lantiovyö istuu napakasti paikallaan siirrytään seuraavaksi kiristämään rinkan korkeudensäätöremmit. Kainaloiden alapuolella olevat pitkät niin sanotut “normaalit” remmit kiristetään niin, että rinkka nousee roikkuvasta asennosta mukavasti selkään. Liikaa näitä ei kannata kiristää, koska hartiaviilekkeiden paine, joka tulee rintalihasten reunoille estää käsivarsien verenkierron ja seurauksena saattaa tuntua puutumista.

dsc_0279

Korkeudensäätöremmit saa kiristettyä helposti vetämällä niitä hiukan takaviistoon

Nyt kun nämä kaksi pääasetusta on saatu tehtyä, tulee hienosäädön vuoro. Hienosäädöillä säädetään muun muassa rinkan balanssi. Tällä tarkoitan sitä, että rinkan yläosa ei saa aiheuttaa vetävää tunnetta alaspäin, koska se ohjaa kehon väärän asentoon ja kävely hankaloituu. Mikäli vetävä tunne tuntuu ja lantio koittaa änkäytyä eteenpäin, hartioiden yläosassa olevista remmeistä kiristämällä saadaan tämä efekti pois. Rinkka tulisi saada mahdollisimman suoraan pystyasentoon selän mukaisesti. Alla olevasta kuvasta näkee myös hyvin sen, että hartiaviilekkeen ja hartian väliin ei saisi jäädä isoa väliä. hartiaviilekkeen tulisi levätä hartioilla hartioita myötäillen. Jos viilekkeen ja hartian väliin jää iso väli, aiheuttaa se helposti rinkan huojumista sivusuunnassa.

dsc_0292

Balanssiremmit kannattaa olla napakasti, mutta ei maksimiin kiristettynä

Yleensä viimeisenä napsautetaan rintaremmi kiinni. Rintaremmiä ei mielellään kiristetä hampaat irvessä, koska hartiaviilekkeet voivat alkaa painaa esim. kaulaan. Rintaremmin päätehtävä on tasapainottaa rinkan kantamista ja osittain myös pitää hartiaviilekkeet paikoillaan etteivät ne lipsahda kävellessä olkapään yli. Mikäli rintaremmi on todella löysällä tai kokonaan auki, pääsee hartiaviileke liikkumaan ikävästi kainalon alueella. Kehomme on tosin erilaisia ja joskus kuljen itse tarkoituksella rintaremmi auki, koska se avittaa hiukan painoa hartioilla (älkää kysykö miksi..).

dsc_0285