Cotopaxi on saanut nimensä Ecuadorissa sijaitsevalta maailman korkeimmalta tulivuorelta. Cotopaxin maisemissa vilisee laamoja, kirkkaita vuoripuroja ja loputon polkujen verkosto.
Brändin perustaja Davis Smith on asunut useammassa latinalaisen Amerikan maassa, tutustuen samalla vähäosaisten ihmisten kokemiin vaikeuksiin. Cotopaxin missioon kuuluu reilujen mahdollisuuksien antaminen huono-osaisille, mm. reiluja työehtoja noudattamalla.
Valmistaja käyttää joissain tuotteissaan ns. “deadstock”-ylijäämämateriaaleja, eli tekstiiliteollisuuden ylijäämää joka on yksinkertaisesti jäänyt käyttämättä. Tämä vähentää yksittäisen tuotteen hiilijalanjälkeä jopa 30%. Tuotteet on myös tehty tosielämän käyttöön: materiaalit ja rakenteet kestävät pitkään käyttöä, ja tällä tekijällä on suuri osuus tuotannon vastuullisuudesta.
Cotopaxi on saanut hiilijalanjälki-indeksinsä alle yhteen prosenttiin, ja tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen entisestään.
Tuotannossa Cotopaxi sitoutuu YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin, materiaalivalmistajien ja tehtaiden vuosittaiseen tarkastuksiin ja eettisen kaupankäynnin periaatteisiin. Valmistaja pyrkii myös lisäämään entisestään Fair Trade -sertifioitujen yhteistyökumppaneiden käyttöä.